7 Mayıs 2012 Pazartesi

“Banka kurmanın yanında banka soymak nedir ki?”

Son zamanlarda evde pinekleme durumlarında olduğumdan eskisine kıyasla sıkça televizyon izliyorum. TV izliyorsan reklamsız olmaz tabi. Banka reklamlarının GSM operatörü reklamlarıyla beraber çoğunluğu oluşturduğunu söylemek olası. Banka reklamlarına bir ayrı sinir olduğumu söylemeliyim. Son günlerde trend, şirin banka reklamları: Animasyonlu, çoluklu çocuklu, kuklalı bir sürü reklam ekranda dönüp duruyor. Brecht’in Banka kurmanın yanında banka soymak nedir ki?” sözüne de selam çakarak, soygunculuğun daniskasını yapan bankaların şirin görünme çabalarında anlaşılmayacak bir şey yok aslında. 

“Give a man a gun and he can rob a bank. Give a man a bank and he can rob the world.” 
“Birine bir silah verirsen bir bankayı soyabilir. Bir banka verirsen, dünyayı.” 

Ancak bu konuda gelmiş geçmiş en iyi imaj kampanyasını birkaç yıl önce Garanti Bankası dolaşıma sokmuştu. Hatırlamamanız imkânsız, hani şu küçük çocukların seslendirmiş olduğu ve çocukların yaptığı resimlerden müteşekkil o pek şirin reklam kampanyasından söz ediyorum. Çocuklara özgü kısa cümlelerle, geri planda boyundan büyük mesajlar içeren bu reklamlar benim hatırladığım kadarıyla 3lü bir seriydi. “Benim 2010dan dileğim”le başlayan reklamlar, kapitalizme bir güzelleme, sistemin nasıl çalıştığını birkaç mesajla özetlemeyi (pek de güzel) başaran bir yapı üzerine kurulu. Tüketimin kutsallaştırıldığı reklamlarda gayet seksist, erkek-egemen bir dil mevcut. Ben de üşenmedim, bu mesajları yazılı metne geçirip reklamlarla birlikte paylaşmayı istedim. Ee malum, çocukların beynini zamanında yıkamak lazım, sisteme angaje olmaları önemli! Tabi büyüklerin de…

Garanti Bankası İmaj Reklam Filmi 2010 v1
"Benim 2010'dan en büyük dileğim, annemin büyük bir mutfağı olmasıdır. Çünkü annem o zaman çok mutlu olacaktır. Annem mutlu olunca ben de mutlu olurum. Büyük mutfak için ev almak lazımmış. Babam annem hep bunu konuşuyorlar. Annem “Alabiliriz.” dedi. Babam “Hep dur bakalım.” dedi. Bence babam anneme büyük mutfaklı bir ev alabilir. Çünkü babam güçlüdür. Çünkü babam annemi çok sever. O zaman ailemiz çok mutlu olur..."

Ayşe haklı. Ev sahibi yapmak mortgage uzmanı Garanti’nin işi. Türkiye’yi canlandıran banka 2010’da yine yanınızda...
Garantiden arzunuz, başka bir arzunuz?



Garanti Bankası İmaj Reklam Filmi 2010 v2
“Benim 2010’dan tek dileğim.
Benim 2010’dan en büyük dileğim, ağabeyimin iş bulmasıdır. Bunun için herkes paralarını bankaya yatırsa çok iyi olur. Çünkü fabrika kurmak isteyen bir insan vardır. Fakat parası yoktur. O insan bankaya gider. Herkesin parası bankada durur. O insan bankadan borç alır. Fabrikayı kurar. Fabrikada iş olur. Ağabeyim o işe girer. 2010’da ağabeyim iş bulursa ben çok mutlu olurum, ailem de.” 

Zeynep haklı. Ekonomiyi büyütmek Garanti’nin işi… Türkiye’yi canlandıran banka 2010’da yine yanınızda...
Garantiden arzunuz, başka bir arzunuz?



Garanti Bankası İmaj Reklam Filmi 2010 v3
“2010’dan dilekler – 3: Piknik.
Benim 2010'dan dileğim ailece pikniğe gitmektir. Bunun için bir araba, sepet bir de top gerekir. Pikniğe gidenler önce her şeyi arabanın bagajına koyar. Sonra ailecek arabaya otururlar. Piknikte birçok şey yapılır. Biz babamla top oynarız. Dereye kadar koşarız. Mangal yapmak için minik odunlar toplarız.  Piknik çok güzel bir şeydir. Ailemizin arabası olursa biz pikniğe gideriz, olmazsa sonra gideriz.”

Ali’nin ailesini araba sahibi yapmak Garanti’nin işi… Türkiye’yi canlandıran banka 2010’da yine yanınızda...
Garantiden arzunuz, başka bir arzunuz?



Bu reklamları izlerken “Doğa Derneği”nin Garanti Bankası’nın çektiği reklamlara atıfla yayımladıkları videoya denk geldim. Güzel bir çalışma olmuş doğrusu:

Hiç yorum yok: